Haaste: 5 must see -maata



Eilen mä kerroin mun kehysprojektista, ja tänään mä kerron uudesta projektista. Tai itse asiassa tää on se projekti. Mä oon meinaan tehny tätä postausta nyt monta tuntia tässä tän päivän aikana. Tähän on menny sen takia noin paljon aikaa, koska mä oon on menny ettiny kuvia weheartitista, karsinu ja kollaasiuttanu ne, ettiny biisit ja kirjottanu nää pitkät tekstit:). Kaiken lisäks mä tein tätä osaks iskän Lumialla, ja sillä kun on vähän epäkätevämpi kirjotella ja säätää fontteja, niin siinä myös kesti vähän kauemmin. Joka tapaukses mä oon erittäin ylpee tästä postauksesta, joten saat myös luvan lukee tän postauksen tarkasti läpi!!!
Koko jutun nimi on kuitenkin tämä:

Vuokko haastoi mut mukaan haasteeseen, joka ei kuitenkaan osoittautunut haasteelliseksi!! Mitä huijausta! Mitä haaste-sanan haaskamista!
Joka tapauksessa, sen haasteen mukaan mun piti listata 5 maata, jonne mun on pakko päästä.
Noh, aika helppo homma.
Olen asunut Sveitsissä 7 vuotta, Ranskassa 2 vuotta ja Amerikassa kaksi kertaa muutaman kuukauden kerrallaan. Mutta olen käynyt Egyptissä, Costa Ricassa, Kuubassa, Tukholmassa, Pariisissa, ja pienenä vauvana Italiassa ja ehkäpä myös joskus Espanjassa ja Saksassakin. (Näitä saatta olla vielä lisää:D! Mut ne on sitte taas sellasia matkoja ku mä oon ollu ihan pieni ja mä en muista taikka tiedä niistä semmosista mitään.) Voisin käydä näissä kaikissa maissa vielä uudestaan, mutta ehdottomat ykköset, joissa haluan -ja toivottavasti myös aion- käydä ovat seuraavat maat:

Italia. Mä katoin n. viikko sitten Annin kaa leffan Letters to Juliet, joka tapahtui Italiassa, ja olin aivan myyty. Mä lupasin ittelleni, että joskus mä vielä meen tonne:)! Tai vielä parempaa, muutan sinne? Mä haluisin asua jossakin söpössä kylässä tai kaupungissa, jota ympäröis ihanat viinitarhat. Roomassa, Veronassa, Napolissa tai vaikka Firenzessä, mutta en Venetsiassa. Se ei vaan tunnu paikalta, jossa mä haluaisin asua. Mutta kyllä mä haluan ehdottomasti käydä siellä! Joka tapauksessa, Italiassa mua viehättää erityisesti italian kieli, se ihana ruoka, ne upeet maisemat, viinitarhat (ne on kauniita ja ne tuo tutun tunteen, koska Sveitsissäkin oli paljon viinitarhoja!) ja mä veikkaan että se tunnelma siellä on jotain niin ihanaa, ehkä jopa yhtä ihanaa kuin Ranskassa? Siitä päästäänki seuraavaan:


Ranska. Tänkin maan kohdalla mä oon harkinnu siellä asumista, eikä pelkästään käymistä. Eli mun unelma ois muuttaa joko Pariisiin (siellä mä tuun varmasti ainaki käymään!) tai sitten johonki Etelä-Ranskaan meren rannalle, kuten Nizzaan. Loppujen lopuks kyllä mulle käy joku pikkukyläkin keskeltä Ranskaa, kunhan siellä on sitä tunnelmaa. Pariisissa mua viehätti eniten Mont Martren kylä, koska siellä oli aivan ihana tunnelma. Yhtäkkiä turistit ei enää haitannu vaan mä oikeesti pystyin kuvittelemaan itteni 5-10 vuoden päästä sinne ja tuhisemaan niille turisteille, että johan niitä aina piisaa. Etelä-Ranskassa mua taas viehättää se meri. Onneksi mä oon tottunut syömään kalaa, koska siellä merenrannalla sitä varmaan syödään jonkun verran:D!


Afrikka. Noissa edellisissä maissa mä oon jo käynyt, mutta en tässä. (Tosin tää ei oo maa, mutta kun mä en osaa yhtään sanoa että minne Afrikan maista ois paras mennä, nii mä puhun nyt ainaki toistaseks koko Afrikasta:).) Koska vaikka Egypti on Afrikan mantereella, niin eikö se kuulukin kuitenkin Lähi-Itään eikä Afrikkaan? Mut mä haluisin kuitenki kyl sitte mennä vähän etelämpään kuin Egypti, jossa mä oon jo käyny. Joka tapauksessa mä haluun nähdä sulosia tummia lapsia:). Mä haluun nähdä köyhyyttä, jotta mä osaan arvostaa enemmän mun elämää. Mä haluun nähdä auringon laskevan tummanpunasena safaripuitten ja -eläimien taakse. Mä haluun myös nähdä tummaihoisia naisia, jotka on täynnä toivoa ja hyvää yhteishenkeä köyhyydestään huolimatta, ja jotka heiluttelee jokasta ruumiinosaansa ilosesti tanssiessaan afrikkalaisen musiikin tahtiin, yllään ihanan värikkäästä ja kuviollisesta kankaasta tehty mekko. Nääs se on mun mielikuva afrikkalaisista. Toki mä tiedän että niitä on monenlaisia, en mä nyt luule et kaikki afrikkalaiset on tällasia:D!


Espanja tai Portugali. Kyllä kantsii kattoo leffoja! Meinaan tänkin unelman mä sain ku katoin Vicky Cristina Barcelonan (jonka voisin muuten kattoo taas vaikka nyt pääsiäislomalla:)!). Siinä leffassa mä ihastuin erityisesti, no tottakai espanjan kieleen, mutta myös niihin kohtauksiin, joissa näytettiin rakennuksia ja katuja. Mä en nyt ihan muista kunnolla, mutta mun mielestä sen miehen talo tais olla aika jees;). Ja ai että, se kun ne maalas siellä pihalla niitä iiiisoja tauluja! Mutta joo.. Barcelona vaan olis varmasti kiva kokemus. Ja portugali taas sen takia, että 1 Mulla on Sveitsissä ihana portugalilainen kaveri, ja kun se puhuu esim puhelimessa sen äidin kaa, nii se kuulostaa niiiiin siistiltä! Eli toisin sanoen se kieli:) ja 2 Kaikki puhuu aina vaan Espanjasta, Espanjasta ja Espanjasta.. muttei koskaan Portugalista. Miks? Musta tuntuu että loppujen lopuks Portugali on varmaan aika samanlainen maa ku Espanja, mutta se vaan on jääny naapurimaansa varjoon. Vähän niinku Suomi ja Ruotsi:D. Niin eli koska mä haluun ja oon tottunu käymää vähän erikoisemmissakin paikoissa eikä just niissä missä kaikki.. noh ainaki kaikki suomalaiset käy (kuten Thaimaa, Kreikka), niin sen takia tää syrjäytyny Portugali kiehtoo mua:).




Yhdysvallat. Mä oon ollu Jenkeissä ja monen monta kertaa: asuttiin kaksi kertaa Atlantassa, Georgian osavaltiossa, muutama kuukaus per kerta, ja lisäks me käytiin kerran Tibee Islandilla, vietettiin monta kertaa muutamia päiviä - muutamia viikkoja Washington D.C.ssä yhen tuttavamiehen luona ja Marylandissa tuttavaperheen (tai oikeestaan suvun) luona, ja vietettiin kerran myös yks viikonloppu New Yorkissa (mä jopa muistan ku käytiin Empire State Buildingissa ja Chinatownissa!!).
Mutta koska nää kaikki reissut tapahtu mun ollessa 6-9-vuotias (voitteko kuvitella, mä olin vaan 6-vuotias, kun me lennettiin ekaa kertaa iskän ja veljen kanssa ison Atlantin Valtameren yli Amerikkaan saakka!), niin mä veikkaan, että mä osaisin nyt arvostaa sellasia matkoja hiukan erilailla, ja ehkä myös enemmän! Ja lisäks Amerikka ei ollu mikään huono maa ollenkaan, joten oishan se ihan jees mennä taas sinne:D! Sitä paitsi mä tajuun nykyään paljon paremmin ton shoppailemisenki päälle.. ;)

+
ehkä myös:
Australia
Uusi Seelanti
Islanti
joku Etelä-Amerikan maa


kuvat weheartit

2 kommenttia:

  1. IHANAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA, mäki halluuun hei lähetäänkö reissaa yhes kultsi! (-------------:

    VastaaPoista
  2. hihii SÄ oot ihana<3!! vois joo hahha:D!!

    VastaaPoista